Médianapló

Médianapló - Ki fizesse meg a hiteles médiatartalmat?

2018. február 18. 10:48 - Zöldi László

Mostanában sokat tűnődöm a fizetős tartalmakról. Nem is annyira azért, mert a jelen és a közeljövő egyik legfontosabb kérdésének vélem. Azért inkább, mert olyan emberek gondolják sorsdöntőnek, akiknek adok a véleményére.

A múlt év végén az újságíró és kommunikációs szakértő Kóczián Péter hozta szóba különösebb visszhang nélkül. A blogger-publicista Tóta W. Árpád véleménye már nagyobb visszhangot váltott ki. Most pedig a szociológus Hammer Ferenccel készített interjúban bukkant fel, aki a mindennapi kommunikációban otthonos, Ha a médiafogyasztás összefüggéseire vagyok kíváncsi, leginkább az ő megszólalásaira hagyatkozom. A hvg.hu február 15-i számában például nem a szokványos közelítésmódot választotta. Nem azzal foglalkozik, hogy az Orbán-kormány befolyási övezetébe vonta a média jelentékeny részét, ezt sajnálatos adottságnak tartja.

Helyette abból indul ki, hogy a köznapi tudat szférájában élők anyagiak és tájékozódási kultúra híján szinte kizárólag az ingyenes médiatartalmakat fogyasztják. A tartalomtovábbításra vállalkozó cégek ingyenes szórólapjaiból, reklámújságaiból vagy legolcsóbb műsorcsomagjából tájékozódnak, ha ezt még lehet tájékozódásnak nevezni. Hozzájuk a kormányzati térhódítás miatt az ellenzék üzenetei legföljebb szórványosan jutnak el. Százalékot nem mernék mondani, de azt állítom, hogy a szélesebb körből tájékozódni vágyók a hiteles (kormányzati tevékenységet értékelő) tartalmakhoz többé-kevésbé szintén ingyen jutnak.

A vitatkozók most ezt akarják fizetőssé tenni, mert szerintük a médiumok így szabadulhatnának meg a politikai és gazdasági erőcsoportok befolyásától. Az a benyomásom, hogy Hammer Ferenc emiatt berzenkedik. Nemcsak azért, mert a sok forrásból tájékozódó polgár pénztárcája nálunk még nem bírná el, ha egyszerre több szerkesztőség is a politikai befolyással járó hirdetések helyett az előfizetők zsebére utazna. Azért is, mert ami most látszólag ingyen van. az szintén pénzbe kerül. Fizetünk érte a Telekomnak, az UPC-nek, a Telenornak és a kisebb tartalomtovábbító cégeknek.

Méltányolható, sőt dicsérendő, hogy a függetlenülni szándékozó szerkesztőségek szabadulnának a politikai és a gazdasági erőcsoportoktól. A költségeket azonban nem a több forrásból tájékozódni kívánókon kellene behajtani. Inkább a tartalomtovábbítókkal kéne tárgyalni, hogy a bevételen osztozzanak ama műhelyekkel, amelyek hiteles tájékoztatással kecsegtetik az igényesebb médiafogyasztókat.           

6 komment
süti beállítások módosítása