Médianapló

Médianapló - Életben maradnak-e a hetilapok?

2017. december 31. 10:13 - Zöldi László

Kollégámmal sokat beszélgetünk. Tegnap azt kérdezte, vajon hogyan látom közös szenvedélyünk, a papír alapú sajtó jövőjét. Nem vagyok annyira borúlátó, mint ő. Bár vele együtt gondolom, hogy a digitalizáció korában a napilap belátható időn belül megszűnik. Egyre inkább az a benyomásom, hogy már most is képtelen lépést tartani a nem is annyira napra, mint inkább órára, sőt percre kész online sajtóval. A hetilap viszont nemcsak életben marad, hanem akár még virágzásnak is indulhat. De nem föltétlenül úgy, ahogy Magyarországon csinálják.

Nálunk a régi, jól bejáratott márka dívik. Van már neki online kiadása is, ezt azonban a kiadó alárendeli a papírra nyomtatott változatnak. Ebből mindenféle bonyodalmak származnak, amelyekkel most nem terhelném a Médianapló olvasóit. A lényeg ugyanis az, hogy tőlünk nyugatra merőben más felfogás kezd körvonalazódni. Ott nem a papír alapú hetilapnak van digitális változata, hanem a napilap helyett működtetett portálnak van, még inkább lesz papír alapú (válogatott, bővített, frissített) heti melléklete. Eme ideáltípushoz nálunk a HVG áll a legközelebb, bár az ő munkatársai sem úszták meg konfliktusok nélkül a régi és az új szerkesztőség egybenyitását - a hvg.hu érzékelhető elsőbbségével.

Hetilapos évtizedeimet dobnám a sutba, ha nem venném észre, hogy a többi is keresi a megújulás lehetőségeit. Mindazonáltal a hávégések kiszenvedett gyakorlatáig még nem jutottak el. Közeli példa a karácsony és újév közti szünet. December 21-én, 22-én és 23-án természetesen megvettem az összevont 51-52. számokat. Élvezkedtem a csakugyan válogatott tárcákon, verseken és a búcsúzó esztendőt áttekintő publicisztikákon. Aztán jött a karácsony utáni hét, amely ma fejeződik be. S mert szombaton szokott megjelenni a Vasárnapi Hírek, tegnap a boltban reflexszerűen kifizettem érte a 445 forintot. Csak itthon vettem észre, hogy ugyanezt a lapszámot egy hete már olvastam. A figyelmetlenségért csupán magamat hibáztathatom, a jelenség pedig tűnődésre késztet.

Miközben a hetilapok nem jelentek meg a két ünnep között, a portálok magasabb fokozatba kapcsoltak. A véleményekben dúskáló hvg.hu mellett például a 24.hu, a nemrégiben alapított FüHü.hu és Zoom.hu jobbnál jobb interjúkkal vétették észre magukat. A hetilapok munkatársai megérdemlik persze a legalább tíznapos szabadságot - a következő szám január 4-e táján lát napvilágot -, a digitális sajtó azonban benyomult az ünnepi résbe. És bizony nem tágít.          

4 komment
süti beállítások módosítása