Médianapló

Médianapló - Még egyszer az aktivista újságírásról

2017. augusztus 19. 10:14 - Zöldi László

 

Három nappal ezelőtt háromezer kilométernyiről hoztam példát, hogy az aktivista újságírásról töprenghessek. Várhattam volna, mert másnap a 168 Óra című hetilapban interjú jelent meg Jámbor Andrással. A Kettős Mérce alapítója Orbán Viktor hatalomra jutása után nem érezte jól magát a bőrében, és a cselekvés lehetőségeit kereste. Arra jutott, „hogy az újságírás az egyik út”. Nem az önkifejezés vitte a nyilvánosságba, hanem a politikai cselekvés szándéka.

Kérdezte is tőle Lampé Ágnes, az interjú készítője: „Nem tájékoztatni akarnak, hanem meggyőzni, befolyásolni, aktivizálni? Ez nem az újságíró dolga.” A válasz így hangzott: „Nem a hagyományos újságíró dolga. De mi bloggerek vagyunk, blogot írunk, ami más műfaj, cikkeink 90 százaléka publicisztika.” Kijelentése az elevenembe vágott. Bár e Médianaplót sokan blognak tartják, nem az - nélkülözi a digitális napló kellékeit, például a linkeket. Nem is nevezem magam bloggernek, bár másoknak erre áll rá a szájuk.

E rovatot 2002. január elseje óta írom, ez az 5709. bejegyzésem. Műfajilag glosszákat adok közre, terjedelmük nem lépheti át a 2500 karaktert. Cikkeim 100 százaléka vélemény, amiből Jámbor kolléga álláspontja szerint az következik, hogy aktivista újságíró volnék. Csakhogy nem a társadalmi-politikai cselekvés lehetőségeit keresem, hanem nyilvánosan tűnődöm. Senkit sem akarok meggyőzni az igazamról, 5709-szer ugyanis nem lehet igazam. Médiatanárként megelégszem azzal, hogy az újságírással kacérkodó fiatalemberekben érdeklődést keltek a nyilvánosság mestersége iránt.

S ha ők vagy a korosabb olvasók hézagot fedeznek föl az eszmefuttatásban, akkor pontosítok. Mert azt szeretném, hogy a tanítványok megértsék: olyan szakmára készülnek, amelyben minden tévedésünket nyilvánosan követjük el. Nem árt, ha igyekszünk mindennek utánanézni, de ha ez nem sikerül, a kommentelők még mindig ott vannak a pontosításaikkal. Ez még hagyományos újságírás, noha már digitális értelemben, elvégre perceken belül lehetséges a „frissítés”.

A Kettős Mérce alapítója arról is beszámolt, hogy a napi 10-12 vélemény-cikket 7-8 ezren kísérik figyelemmel. Havonta 200-250 ezer látogató jön ki, szép eredmény, az aktivista újságírás sikere. Szakmai jellegű, hagyományosabb, tárgyszerűbb, visszafogottabb rovatom napi egyetlen bejegyzése havonta 100 ezernél több olvasót könyvelhet el. Márpedig a szerényebb eredmény azt sejteti, hogy a tájékoztató, továbbgondolásra késztető újságírásnak is van még helye a Nap alatt.          

komment
süti beállítások módosítása