Médianapló

Médianapló - Gerbner hadnagy, a magyar nácivadász

2016. augusztus 23. 10:40 - Zöldi László

1999-ben találkoztam George Gerbnerrel. A világhírű médiatudós díszvendég volt egy szegedi konferencián, és átbeszélgettem vele az éjszakát. A második világháborús kalandjait mesélte el. Azt például, hogy egy fogolytáborban ő azonosította Bárdossy László volt miniszterelnököt. Akkor nem jegyzeteltem, utána viszont emlékezetből rögzítettem a legfontosabb mozzanatokat. Esküdni mernék, hogy Bárdossyról beszélt, tegnap azonban elbizonytalanodtam.

A digitális sajtóban megjelent egy cikk arról, hogy 70 évvel ezelőtt végezték ki Sztójay Döme volt miniszterelnököt. A professzor világhálón hozzáférhető hagyatékában pedig Bárdossy helyett Sztójayra találtam utalásokat. Ez is miniszterelnök volt, az is, ezt is kivégezték, azt is - akár még össze is téveszthettem volna őket. Mindazonáltal egyre több jel utal arra, hogy az ellentmondás feloldható. A háború utolsó hónapjaiban az amerikai hadsereg magyar részleget hozott létre Martin Himler ezredes vezetésével, akit az unokaöccse, Királyhegyi Pál humorista még a Pásztóról származó Himler Mártonként ismert.

Helyetteséről annyi tudható, hogy Grenville néven szerepel a dokumentumokban, és szintén beszélt magyarul. Az ő helyettese volt Gerbner hadnagy, a későbbi médiatudós. Feltűnt még Ecséry Miklós, Herczeg Béla és Nemes János neve is. Ők hatan járták végig az amerikai megszállási zónában berendezett fogolytáborokat, és egy előre elkészített lista, valamint fényképek alapján azonosították a háborús bűnösöket. A katonai titkosszolgálat bázisáról, az ausztriai Salzburgból egy Douglas-gépen húszasával szállították a mátyásföldi repülőtérre a felelős minisztereket, képviselőket, katonatiszteket és bizony az uszító újságírókat is.

Az egyik korabeli újságcikk szerint a gépet Gerbner hadnagy "vezette", ez azonban nem valószínű. Gerbner professzor csupán arról mesélt, hogy ejtőernyősnek képezték ki. Az viszont elképzelhető, hogy annak a szállítmánynak, amelynek érkezéséről beszámolt a budapesti újságíró, ő volt a parancsnoka. Láttam egy híradórészletet is: borotválatlan, rosszul öltözött, komor tekintetű, idősebb férfiak kászálódnak ki a gépből. Egyenruhások állják őket körül, köztük az 1945 őszén 26 éves, magas és szikár Gerbner hadnagy. Hasonlít a 80 esztendős korában is egyenes tartású és szikár médiatudósra.

Micsoda filmet lehetne forgatni az amerikai magyar kommandó történetéből, ha Andy Vajna kormánybiztos látna fantáziát a magyar háborús bűnösök sorsát megörökítő témában.                     

4 komment
süti beállítások módosítása