Médianapló

Médianapló - Miért adták el a Népszabadságot?

2014. január 24. 10:53 - Zöldi László

A tegnap híre volt, hogy elkelt a legtekintélyesebb magyar napilap. Nem csatlakoznék azokhoz az értelmezőkhöz, akik szerint a baloldali újság hamarosan a Fidesz martaléka lesz. Sopánkodás helyett az eladók médiaszemléletére összpontosítanék.

 

Két német óriáscég, a németországi Springer és a svájci Ringier a rendszerváltás után bevásárolt Kelet-Európában. Az azóta eltelt évek alatt jöttek rá, hogy a posztszocialista országokban más hagyomány dívik, mint Nyugat-Európában. Errefelé a média inkább politikai, mint gazdasági befektetés. A nyilvánosságtól, átláthatóságtól tartó pártok szívesen veszik, hogy médiumok legyenek a befolyási övezetükben. Az sem baj, ha veszteségesek, amennyiben az ő nótájukat fújják. A két német cég nemrégiben jutott arra a következtetésre, hogy profiltisztításra van szükség. Ahol csak lehetett, meg is szabadultak a veszteséges sajtóvállalkozásoktól, a nyereségeseket pedig közös cégben egyesítették.

 

Nálunk nem lehetett. A Gazdasági Versenyhivatal ugyanis tanácsot kért a médiahatóságtól, amely a 2010. december 21-én megszavazott médiatörvényre hivatkozva megtiltotta, hogy a két német óriáscég összevonja magyarországi leányvállalatait Mondván, hogy meghatározó részesedést szereznének a médiában. Több hónapos tárgyalások után mégis megegyezés született. A német sajtóbefektetők nálunk is egyesülhetnek, elvégre a nyereséges médiumokból összeválogatott közös cég nem lesz meghatározó tényező a hazai médiában. A veszteséges vállalkozásokat megvette egy osztrák közvetítő, aki Kelet-Európában arról nevezetes, hogy talonban tartja a deficites cégeket, amíg nem akad rájuk vevő. A Népszabadság is ebbe a körbe tartozik.

 

Azért nem csatlakozom a sopánkodókhoz, mert az a benyomásom, hogy a német sajtóbefektetők még mindig kétesélyesnek tartják az országgyűlési választások kimenetelét, és várják az eredményt. Az esélyesebb kormánypártokat és a szintén nem esélytelen, mert néhány napja összefogott ellenzéket egy kalap alá veszik. Feltételezik róluk, hogy különböző mértékben ugyan, de egyaránt vonzódnak az őket kiszolgáló médiához. Akármelyik győz, ha majd hatalomra kerül, szüksége lesz az átmenetileg közvetítőnél tartott veszteséges cégcsoportra. Javaslom a velem gondolatban vitatkozóknak, hogy néhány hónap múlva térjünk vissza a fejleményekre. Addigra kiderül, vajon jól foglaltam-e össze a német sajtóbefektetők szándékát.            

67 komment
süti beállítások módosítása